Support
Guides til dig

Styring af bookinger og kunder

De fleste ting, som du anvender i dit online bookingsystem på daglig basis, finder du via ‘Administrer’ ud for en kalender i dit kontrolpanel. Her har du overblikket på dine bookinger, og hvis relevant, kan du afvise eller godkende bookinger. En lang række standard rapporter er til din rådighed, så du hurtigt får indgående indsigt i udnyttelsen af dit bookingsystem og dermed den service du tilbyder.

Via Bruger administration* har du adgang til alle dine kunders detaljer. Det er også her du går hen, når du gerne vil lave en booking på vegne af en kunde eller et medlem. Import og eksport af kundeinformationer sker henholdsvis via Import og Eksport.

Gennemse dine bookinger

Via Administrer > Oversigt, kan du se alle fremtidige bookinger. Du kan få adgang til at se gamle og slettede bookinger via links til Vis historik og Vis skraldespand. Oversigten kan sorteres ved at klikke i toppen af kolonnerne. Hvis din kalender har flere ressourcer eller services, vil en rullegardinmenu være til din rådighed, for at du kan skelne imellem de forskellige ressourcer eller services.

Oversigt på bookinger

Ved at bruge søgefunktionen, over oversigten, kan du finde de bookinger der vedrører en person. En anden måde at få overblikket på i forhold til kundernes bookinger (på tværs af alle kalenderne) sker via Bruger administration.

Informationen som vises i oversigten kan konfigureres via Konfigurer > Layout. Her kan du vælge enhver af de obligatoriske eller valgfri felter der vedrører booking detaljerne. Det gælder også de felter, som du har skræddersyet til indsamling af kundeinformation.

Vælg felter

Til højre for hver indgang vil du se to eller flere ikoner. Når du klikker på kalender ikonet, , vil du se bookinger der vedrører den kalender, imens ikonet for at ændre, , giver dig mulighed for at ændre i en booking eller en tid (se også nedenfor). I en kapacitetskalender er der et ikon med et forstørrelsesglas , som anvendes, når du ønsker at zoome ind på en booking for en bestemt tid.

For kalendere med betaling eller en godkendelsesprocedure vil bookingsystemet også vise en kolonne med symboler såsom + eller C. Du kan flytte musen over symbolet for at se et pop-up vindue med forklaring af symbolet. Du kan også se på listen over alle statusikoner her status koder.

Manuel godkendelse af bookinger

Hvis du arbejder med administrator godkendelse, vil du også se et P ikon i booking oversigten. Det dækker over afventende bookinger, henholdsvis et + for bookinger som allerede er godkendt; når der er betalt med kreditter. På en kalender, hvor bookinger mangler at blive godkendt, vil det kunne ses som en let skygge. Administratoren kan også vælge at modtage en email for booking forespørgsel (se Konfigurering af booking processen).

Godkendelses pop-up vindue

For at godkende en booking, klik da på ændre-ikonet. I pop-up vinduet, som fremkommer, lige under booking detaljerne, vil du se status for godkendelse til at være blå og en knap til Godkend. I det tilfælde at en booking allerede er godkendt, vil en knap til Slet booking blive vist, så du kan tilbagekalde en allerede godkendt booking, hvis du har behov for det.

Hvis du ønsker at ansatte eller kolleger modtager forespørgsler om godkendelse, kan du opsætte regler herfor via din email konto. De fleste email programmer kan konfigureres til at videresende en email baseret på titel. Så du kan i det tilfælde videresende forespørgsler om godkendelse for en bestemt undervisningstime til en bestemt lærer.

Venligst vær opmærksom på, at superbrugere også har adgang til booking oversigten. Som standard vil superbrugere have mulighed for at godkende bookinger. Det kan ændres, hvis du ønsker det, via Konfigurer > Adgang, ved at fravælge Tillad superbrugere at ændre reservationer for andre brugere (se også Superbrugers adgangsrettigheder)

Lave en booking på vegne af en anden person

Hvis du modtager en booking pr. telefon eller email, er det en god idé at du tilføjer bookingen i din bookingkalender. Forudsat at du er logget ind som administrator, vil bookingen blive vist som tilhørende administratoren. For at undgå det, kan du booke på vegne af en person. Hvis du laver mange, eller næsten alle bookinger på vegne af andre personer, og du er ligeglad med om disse bookinger bliver listet som dine egne bookinger. Da er der en hurtigere måde at gøre det på, hvilket beskrives senere i denne guide.

For at lave en booking på vegne af en person, da gå til Bruger administration. Du kan kun agere på vegne af en i bookingsystemet registreret person. Så når en person ikke er oprettet i bookingsystemet, skal du lige registrere denne person i dit online bookingsystem. Derefter klik på den blå pil , til højre for personen´s detaljer.

Herefter vil du blive ledt videre til bookingsystemets kontrolpanel, hvor du kan vælge den kalender, som du ønsker at booke i. I topmenuen, ved siden af dit eget brugernavn, vil du se brugernavn / email på den person, som du booker på vegne af. Hvis du laver en booking nu, vil bookingen blive registreret som om, at personen selv har lavet bookingen. På den måde sikrer du, at bookingerne listes i dine kunders booking oversigt, og automatiske booking bekræftelser og påmindelser bliver sendt til kunderne, hvis det ønskes.

Indikator for booking på vegne af en person

For at stoppe med at agere på vegne af en anden person, da klikker du ganske enkelt på personens brugernavn i det øverste højre hjørne, som du ser i dit skærmbillede. Hvor du tidligere agerede på vegne af en anden person, er du nu tilbage hos dig selv, hvor dine rettigheder som administrator eller superbruger er. Så selvom du har begrænset de visuelle bookingdetaljer for alle andre personer end selve kunden, vil du som administrator eller superbruger kunne se alle bookingdetaljer.

Hvis du ikke arbejder med registrerede brugere i bookingsystemet, kan du ikke agere på vegne af en anden person. Imidlertid, kan du udsende bekræftelser pr. email for hvem du har lavet en booking. For at udsende en bekræftelser, da skal du lige sikre dig, at Brug e-mail adresse som login navn er fravalgt via (Adgangskontrol) og tilgengæld tilslut feltet email via Konfigurer > Proces. På den måde kan du indsætte en emailadresse for hver booking, som du opretter, når du er logget ind som administrator. Hvis du har konfigureret email bekræftelser, vil en bekræftelse blive sendt automatisk til denne email adresse.

Rapporter

Via Administrer > Rapporter kan du vælge imellem nogle standardrapporter. Ved at vælge et emne for grafen, får du indsigt i den samlede antal booking adfærd og bookinger pr. dag, uge, måned henholdsvis i en specifik tidsperiode, som du vælger. Data der bliver brugt til at generere denne graf / rapport kan downloades i formaterne: CSV eller XLS ved at klikke på .

Booking rapporter for anvendelse

Venligst vær opmærksom på, at hvis de eneste du ønsker er at få rå booking data for en specifik periode, skal du i stedet for downloade via Administrer > Download. Disse data kan anvendes til at generere dine egne skræddersyede rapporter i Excel eller eksempelvis Google Dokumenter.

Bruger administration

Via Bruger administration har du adgang til alle dine kunders detaljer. Når du arbejder med kreditsystemet, kan du anvende en ændringsfunktion til at give individuelle personer kreditter. På samme måde kan du ændre en persons rolle fra at være en almindelige bruger til at blive en superbruger eller helt slette denne person fra dit online bookingsystem.

I det tilfælde at en af de registrerede personer ikke har en adfærd, som du er tilfreds med. Da bør du ikke slette denne persons konto, da denne person så let igen kan registrere sig på ny i bookingsystemet. Derimod kan du blokere denne persons mulighed for at lave nye bookinger ved at klikke på ‘bloker’ på personens konto. Det sker ved at du klikker på personen´s konto og klikker på ‘ændre’. Ved at klikke på forstørrelsesglasset ved siden af personen, kan du se alle aktiviteter, som denne person har haft i dit bookingsystem. Derfor kan du også let ændre enhver fejl, som dine kunder måtte have lavet.
Ændre detaljer for personer

Via Eksport, som du finder i højre side at dit bookingsystems kontrolpanel, kan du downloade alle registreringsdetaljer fra dine kunder i følgende formater: CSV, XLS, XML eller VCF/vCard. I det tilfælde du ønsker at lave mange ændringer på én gang i disse data. Da kan du eksportere dine kundedatabase. Eksempelvis i Excel format (XLS). Derefter laver du ændringerne og gemmer som en kommasepareret fil (.csv). Til sidst uploades filen til bookingsystemet igen via Import. Venligst vær opmærksom på, at Import kun kan bruge kommaseparerede (CSV) filer.

Import af kundedatabase

Fejlsøgning

Hvis du under importen af din kundedatabase ser en fejl såsom: “Malformed CSV: invalid byte sequence in UTF-8”, da tjek følgende:

  1. Først sikre dit, at du har gemt filen i .csv format, før du uploader til bookingsystemet
  2. Nogle bogstaver såsom “é” kan generere en fejlmeddelelse. Disse bogstaver kan manuelt erstattes, men som regel er det en hurtigere løsning at kopiere din kundedatabase ind i Google Dokumenter, og gemme din fil derfra.
  3. Venligst sikre dig, at filen er kommasepareret. Ældre versioner af Excel gemmer nogle gang en fil med semikolon i stedet for med komma separation. Google Dokumenter kan derfor også bruges i denne sammenhæng.