Support
Guides til dig

Tips & Tricks

Som du sikkert allerede har set, så er der under fanebladet ‘Support’ en lang række let tilgængelige vejledninger. Denne side vil specielt fokusere på nogle få funktioner, som vil hjælpe dig i din hverdag, så du bliver endnu mere glad for at anvende dette bookingsystem:

At arbejde med gentagne bookinger øger effektiviteten

Hvis du lader dine kunder lave gentagne bookinger, kan dine kunder slippe for at lave mange manuelle bookinger. I en kapacitetskalender, kan du som administrator også lave gentagne hold via et enkelt klik.

Video titel
  1. Efter Konfigurer, klikker du på fanebladet Proces. Her vælger du: “Tilføj muligheden for “Gentagelse” i dialog vinduet for nye reservationer”, hvorefter du gemmer dine ændringer.
  2. I dit kontrolpanel, vælger du ud for din kalender: Bruge, og opretter en booking. Nu vil du få muligheden for at gentage en booking enten: Dagligt, ugentlig, hver anden uge, månedligt, eller ud fra en fast ugedag eller dato.
  3. Hvis du arbejder med en kapacitetskalender, vil du som administrator få samme mulighed, når du opretter et nyt hold i din online bookingkalender. På den måde vil du kunne oprette mange hold på én gang. På fanebladet: Proces, kan du i en kapacitetskalender også kræve: “Ja, hvis en tid gentager sig, kan en bruger tilmelde sig alle tider, men skal tilmelde sig hver enkelt tid”.

Venligst vær opmærksom på, at bookingkalenderen ikke giver dig mulighed for at lave mere end 52 gentagne bookinger ad gangen. Dette er programmeret for at beskytte dine kunder imod at lave uendelig mange gentagne bookinger. Alternativt kunne det potentielt ville have den effekt, at du som administrator skulle vælge et dyrere SuperSaaS abonnement. Det er også medvirkende til, at du slipper for at skulle slette uendeligt mange bookinger, hvis en af dine kunder har lavet en fejl med alt for mange fremtidige bookinger.

Ønsker dine kunder at lave mere end 52 bookinger, så er der en løsning. Efter dine kunder har lavet de første 52 bookinger, kan dine kunder gå til den sidste booking, og gentage denne booking helt op til 52 bookinger mere. I din rolle som administrator går du også til det sidste hold, og klikker på “Rediger tid”, hvorefter du kan bestemme, hvor mange nye hold du ønsker at oprette som en gentagende hændelse.

Gentagende booking1
Gentagende booking 2
Gentagende booking 3

Tilføj ekstra information via et administrator felt

Et administrator felt kan blive brugt til at tilføje ekstra information om, eller for dine kunder. Eksempelvis medlemsnummer, eller et nummer for, hvor mange gange en given kunde i alt ikke har fremmødt til en reserveret tid. Administrator feltet kan enten være synligt, eller ikke være synligt for dine registrerede kunder, eller ikke registrerede kunder.

Video preview
Klik for at forstørre billedet og afspille videoen
  1. Administrator feltet kan gøres aktivt via Adgangskontrol, som du finder i højre side af dit kontrolpanel. Navngiv feltet, og vælg om feltet skal være synligt for dine kunder, eller ej. Husk at gemme dine ændringer.
  2. Nu vil administrator feltet være syligt for dig som administrator, på hver kundekonto i din bookingkalender. Det vil du kunne se, ved at klikke på: Bruger administration, som du finder i højre side af dit kontrolpanel. Det vil også være synligt på reservationer lavet af dine kunder.

Administrator feltet kan også anvendes til at tilbyde rabat til en individuel kunde. Eksempelvis, hvis du indsætter “−10%” i administrator feltet, vil en rabat på 10% automatisk blive fratrukket den pris, som en given kunde skal betale for en online reservation.

Administrator felt 1
Administrator felt 2

Skjulte funktioner via URL udvidelser

I forlængelse af de muligheder du har via fanebladet Layout, er der nogle “URL parametre”, der kan anvendes for at forcere din online bookingkalender til at fremstå med et givent udseende. Eksempelvis i stedet for at anvende den af SuperSaaS lavede standardvisning, kan du anvende nedenstående valgmuligheder. Så kan du lave pop up vinduer for en ny reservation, eller zoome direkte ind på en af dig udvalgt dato.

Tilgængelige URL parametre
ParameterEffekt
year=x, month=x,
day=x, week=x
Gå til år, måned, uge, eller dag via nummer x. Kan også kombineres, for eksempel: https://supersaas.com/schedule/Christmas?day=25&month=12. Hvis du undlader året eller dagen, vil standard være dags dato, eller det år du er i lige nu.
today=trueGå til i dag, kan være brugbart, hvis den oprindelige dato automatisk flyttes på grund af en anden indstilling.
view=xTving udseende til x, hvor x er en af “månederne”, “ugerne”, “dagene”, “gratis” eller “oversigt”. (Venligst vær opmærksom på: Dine kunder skal have lov til at have adgang til dette udseende, hvilket du styrer via fanebladet Layout).
view=newPræsenterer den nye booking dialog som en web side, hvilket er brugbart for “dybe links” (præsenteret direkte for dine kunder). Eksempelvis, siden for tilmelding til et specifikt hold.
lang=xTving sproget til at være som x, hvor x er en ISO standard sprogkode eller landekode.
per_page=xEn liste hvor antallet af synlige elementer ændrer sig fra standardværdien 10.
per_slot=xI en kapacitetskalender, kontrollerer du herved antal elementer som vises i et pop up vindue.
refresh=xTjekker for ændringer på serveren hvert x sekund, og opdaterer skærmbilledet, hvis der er behov for det. Venligst vælg et interval på mindst 5 minutter, det vil sige mere end 300 sekunder (x≥300).
dir=h, dir=v På oversigten pr. måned kan du tvinge visningen til enten at være horisontal (vandret) eller vertikal (lodret).
name=x, password=xKan anvendes i skærmbilledet for login, for at preudfylde et navn eller et kodeord.
color=xViser de tider, som har de af dig udvalgte farver i en kapacitetskalender. Som standard er: Blå er lig med 0, Rød er lig med 1, osv.
per_page=20Hæv antallet af linjer, som vises i et pop up vindue for et hold i en kapacitetskalender.
d.supersaas.comVed anvendelse af d.supersaas.dk som link i stedet for det almindelige www.supersaas.dk tvinger du systemet til at vise desktop versionen på mobile enheder inklusiv tablets.
m.supersaas.dkVed anvendelse af m.supersaas.dk som link til din online bookingkalender i stedet for www.supersaas.dk. Da tvinger du din bookingkalender til at vise den mobile version af bookingkalenderen på computere med fulde browsers (desktops).

For at anvende ovenstående parametre, skal du lige huske at tilføje et spørgsmålstegn (?) i slutningen af din online kalender’s URL*. Derefter indsæt dit ønskede parameter og den værdi, som du ønsker at anvende. Ønsker du at anvende flere parametre på én gang, kan du forbinde dine parametre via et symbol for “og” (&), som indsættes imellem hvert parameter.

*Indeholder dit URL link allerede et spørgsmålstegn (?), forbinder du dine parametre i slutningen af din URL, ved at anvende et (&) der adskiller hvert par af dine parametre
Eksempel på enkeltstående parameter:
https://www.supersaas.dk/schedule/dit_kontonavn/din_kalender?month=10

Eksempel med flere parametre:
https://www.supersaas.dk/schedule/dit_kontonavn/din_kalender?year=2024&month=10&lang=de

Indsætte automatiske tekster i skræddersyede email bekræftelser eller meddelelser

Email meddelelser kan du skræddersy via en “autotekst” funktion. Autotekst er en serie af ord, som erstattes af noget andet, når meddelelsen bliver genereret. Autotekst kan tilføjes via fanebladet: “Layout”, som du finder ved at klikke på “Konfigurer” ud for din kalender, i dit kontrolpanel.

Standard email bekræftelsen kan justeres ved at anvende autoteksten “$if”. Der er en række autogenerede meddelelser, som du kan tilpasse ved anvendelsen af: “changed”, “deleted”, “approved”, “refunded”, “placed_on_the_waiting_list”, “changed_on_the_waiting_list”, “removed_from_the_waiting_list” eller “placed”. (“Placed” betyder at dine kunder flyttes fra ventelisten til, at få deres booking deltagelse bekræftet).

Ved anvendelsen af “$replace” vil du få mulighed for at skræddersy alle tekster. I dette tilfælde vil du skulle definere indholdet af alle meddelelser vedrørende bekræftelser på bookinger, hvilket du gør ved at anvende koden $if.

Her er nogle auto byggeklodser, som er meget brugt i forbindelse med email meddelelser:

Autotekst byggeklodser til email meddelelser
Ordet……erstattes med
$nameNavnet på kunden, som skal modtage emailen forudsat, at du har et navn på kunden
$dearSkriver “Kære $name,” med mindre $name ikke er oplyst
$subjectResten af denne linje vil blive anvendt som overskriften i emailen,
som kan indeholde andre autotekst elementer
$actionBeskriver hvilken handling, som har udløst denne email. Eksempelvis:
“Din booking er $action” oversættes til at være “Din booking er oprettet”
$detailsInkluderer detaljeret information om en booking, såsom tid og lokation
$replaceFjerner alt tekst som er standard genereret af din online bookingkalender. Det vil sige det er kun din tekst, som vil blive anvendt
$modurlEt link som indeholder en såkaldt “token”, der giver dine kunder mulighed for at modificere en reservation, uden at logge ind
$icalDenne booking giver dine kunder mulighed for at tilføje bookingen i deres kalender via iCalendar
$formHvis en formular er knyttet til denne booking, vil formularen blive vedhæftet som en HTML fil

En komplet oversigt på alle muligheder for anvendelse af autotekst, finder du her: Layout gennemgang.

Autotekst elementer til beskeder

Dynamiske beskeder kan også anvendes vejledninger for dine kunder. Eksempelvis i det hvide felt over din online kalender; ved login eller som hjælp for dine kunder generelt. Du kan tilføje en autotekst i beskeder via Konfigurer under fanebladet Layout.

Her er nogle af de mest anvendte byggeklodser til anvendelsen af autotekst beskeder:

Autotekst byggeklodser til beskeder
Ordet…erstattes med
$nameSkriver det fulde navn på den kunde, som er logget ind, hvis din bookingkalender kender det fulde navn på din kunde
$creditSkriver status på antal kreditter for den kunde, som er logget ind
$shopOpretter et link til din webshop. Eksempelvis kan du skrive: “Venligst køb kreditter i $shop før du foretager en booking”
$agendaOpretter et link til oversigten for kunder, der er logget ind. Kunden kan derved se alle bookinger, der er lavet i potentielt flere online kalendere

$if kan også anvendes til beskeder i særlige tilfælde.

Det er muligt at vise meddelelser, der afhænger af sproget, som kunden har valgt. Betingelsen, som er valgt efter ordet “$if” kan være en sprogkode bestående af to internationalt anerkendte bogstaver såsom: EN (for engelsk) eller DE (for tysk). Eksempelvis:

$if EN {Good morning $login}
$if DE {Guten Morgen $login}

Kodestykket $if kan også anvendes til at vise forskellige meddelelser, som afhænger af, om din kunde er logget ind, eller ej. Eksempelvis:

$if out {Venligst log ind, eller opret en konto, hvis du ikke allerede har en konto til denne kalender}
$if user {Velkommen tilbage $login!}

Den fulde oversigt i anvendelsen af $if finder du via dette link Layout vejleding.

Forbind din kalender med andre websites via Zapier

Din SuperSaaS konto, kan anvendes til integration af en lang række andre websites via programmet: Zapier. Zapier er en service, der gør det muligt for dig automatisk at trylle en bestemt handling frem på et andet website, når en given handling foretages i din SuperSaaS bookingkalender.

Populære applikationer er:

  • Tilføj en ny kunde til MailChimp til listen for nyhedsbreve
  • Forbind din bookingkalender med et andet online værktøj for projektstyring via ProjectManager.com
  • Opret en ny faktura i QuickBooks, når en booking er foretaget
  • Opret en række i dit Google Docs regneark, for hver booking
  • Send notifikationer til en iPhone eller Android enhed, der anvender Pushover.net for at undgå begrænsninger og omkostninger til SMS
  • Se flere eksempler på dette website: Zapier

Fordi, at Zapier giver dig mulighed for at filtrere de faktorer, der udløser en given handling, kan du i høj grad skræddersy og optimere dine processer. Eksempelvis kan du sende beskeder til godkendelse hos din chef, hvis en ny kunde gerne vil købe for mere end et givent beløb såsom $100. På denne måde kan du tilpasse en masse processer, så processerne lige passer til dine behov og din branche.

At oprette en Zapier konto er gratis. For mere information om priser, se her: Priser